Eksponentiaalinen kasvu B2B sektorilla

Osallistuin viime viikolla Mainostajien Liiton järjestämään Mainontapäivään , jonka aiheena oli tulevaisuuden trendit markkinoinnissa. Sisältö keskittyi vahvasti kuluttajaliiketoimintaan, mutta jäin pohtimaan ekspotentiaalisen kasvun soveltamista B2B sektorilla Suomessa. Erityisesti oheinen kuva jäi mieleeni, eikä pelkästään hyvän visualisoinnin takia:

Kuvan pointti: kuinka kauan on kestänyt saada 50 miljoonaa käyttäjää tuotteelle?

Lentoyhtiöillä kesti 68 vuotta ennen kuin matkujastamäärä ylitti 50 miljoonan rajan, puhelimella 50 vuotta, tietokonella 14 vuotta ja Pokemon Go´lla 19 päivää! Siinä on kerrakseen start up -kentän lempiaihetta, skaalautuvuutta.

B2B sektorin myynti- ja ostoprosessien automatisointi sekä verkkokauppa -muotoinen ostaminen lisääntyy maailmalla jatkuvasti.  Trendi on selkeä, ihminen + ihminen -vuorovaikutusta tarvitaan koko ajan vähemmän virtaviivaisissa myynti- ja ostoprosesseissa.

Omassa roolissani olen jatkuvasti tekemisissä eri toimialojen yritysten johtohenkilöien kanssa ja kun käymme läpi kasvustrategioita, yksi asia korostuu Suomessa edelleen pelottavan paljon: yrityksen tuotteet ja palvelut eivät ole ostettavissa ilman monivaiheista vuorovaikutusta ihmisten kesken. Tämä ei ole eksponentiaalista. Toinen täällä korostuva asia on tapa yrittää saada tuotteet ja palvelut maailmalle vain oman organisaation voimin. Tällöin kasvu on käytännössä suorassa suhteessa käytettävissä oleviin työtunteihin. Tämä on auttamattoman hidasta ja tehotonta.

Suomalaisten(kin) yritysten menestymisen mahdollisuudet tiivistää erinomaisesti yhden asiakkaamme neuvotteluhuoneessa oleva teksti: ”You can´t do today’s job, with yesterday’s methods and be in business tomorrow”

Samu Tolvanen

Toimitusjohtaja

Aktive International

 

Seuraa meitä: facebook youtube linkedin